© Aart van der Wal, december 2018

Haydn - Concerti per Esterházy

Haydn: Vioolconcert nr. 1 in C, Hob. VI:a:1 - Celloconcert nr. 1 in C, Hob. VIIb:1 - Vioolconcert nr. 4 in G, Hob. VIIa:4

Amandine Beyer (viool), Marco Ceccato (cello), Gli Incogniti o.l.v. Amandine Beyer
Harmonia Mundi 902314 • 58' •
Opname: januari 2018, Théâtre Auditorium, Poitiers (F)

Misschien heeft Haydn zelf de solorol vervuld in zijn vioolconcerten. Er is een notitie op 28 mei 1772 in het dagboek van graaf Carl von Zinzendorf, toen hij een bezoek bracht aan het prinselijk paleis van de Esterházy's (de correcte spelling is overigens Eszterháza) in Eisenstadt, op de grens van Oostenrijk en Hongarije. De graaf schreef: 'Een goed diner, dan een concert: twee dames zongen zeer goed. Hayden (sic) speelde op de viool'. Meer wordt er niet over verteld en dus weten we niet of de bijna twee maanden eerder veertig geworden componist als violist participeerde in een pianotrio of een strijkkwartet.

Hoe het ook zij, we worden door dit ensemble getrakteerd op een sprankelende uitvoering van deze drie concerten, geschreven door een componist die spiritualiteit en inventiviteit hoog in het vaandel had staan (al is de dialoogfunctie in deze concerten minder uitgesproken dan bij latere componisten). Die het volle pond geven is en blijft een kunst apart, maar Beyer cum suis verstaan die als geen ander. Er wordt energiek en met sterk ritmisch elan gemusiceerd, zij het in het celloconcert op en soms zelf over het randje van overdrijving: Ceccato maakt het in zijn tempokeus menigmaal wel erg bont, vooral in het razendsnelle slotdeel: de articulatie gaat nog maar net goed, met een bijna 'ademloos' Gli Incogniti in zijn kielzog. Er wordt fraai gefraseerd en blijven we in de langzame delen gelukkig verstoken van romantisch aangedikte sentimentaliteit. Wel had de ietwat wollige bas wat mij betreft een paar streepjes minder gekund, maar op minder kritische weergevers zou dit best mee kunnen vallen.