CD-recensie

 

© Aart van der Wal, juli 2017

 

Francesco Geminiani - The Art of Playing on the Violin

Geminiani: The Art of Playing on the Violin op. 9 - Sonate op. 8 nr. 4 - Sonate op. 8 nr. 6

Gottfried von der Goltz (viool), Annekatrin Beller (cello), Torsten Johann (klavecimbel), Thomas C. Boyen (theorbe)

Aparté AP134 • 54' •

Opname: september 2015, Ensemblehaus, Freiburg (D)

   

In de dertien miniaturen die tezamen Francesco Geminiani's 'Kunst van het vioolspel' op. 9 vormen (een inleidende improvisatie, gevolgd door 12 'composizioni' in verschillende tempi, van Adagio tot Allegro assai) heeft de componist en vioolvirtuoos zijn artistieke en technische kennis van en ervaring met het vioolspel als het ware samengebald. In totaal schreef Geminiani (1687-1762) naast die 'composizioni' 28 'essempii' (oefeningen) die niet alleen voor de ijverige student maar ook voor de muziekliefhebber van grote waarde zijn. Want ook al zijn het études, ze zijn in muzikaal opzicht toch bepaald meer dan dat. Zoals dat bijvoorbeeld ook geldt voor de oefeningen en leerstukken van Bach, Chopin en Liszt.

In zijn voorwoord betitelde Geminiani de 12 'Composizioni' als 'twaalf stukken in verschillende stijlen voor een viool en violoncello met een grondige bas voor het klavecimbel'. De stijlen verwijzen naar de verschillende dansvormen die in sommige ervan zijn verwerkt: de courante (nr. 4), de gavotte (nr. 8), de gigue (nr. 11), maar ook de gefigureerde stukken (nrs. 1, 2, 7, 9 en 10) naar het sonatemodel ('sonata da chiesa') van zijn grote tijdgenoot Arcangelo Corelli (1653-1713). Met name het door de componist nagestreefde affect in de langzame delen vraagt om uitgebreide versieringen die door het ensemble ook als zodanig worden gerealiseerd. Het zijn immers die appoggiatura die de expressie als het ware moeten aansturen. Wie alleen van het nuchtere notenbeeld uitgaat mist daardoor het diepere wezen van deze stukken. Bij dit ensemble is dat belangrijke aspect van de interpretatie in de best denkbare handen.

Gottfried von der Goltz is de primarius en artistiek leider van het Freiburger Barockorchester en het in Oslo gevestigde Noors Barokorkest, beide gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk. Annekratrin Beller, Torsten Johann en Thomas C. Boysen zijn daarmee niet minder vertrouwd en maken als freelancer vaak eveneens deel uit van het orkest in Freiburg. Die autoriteit straalt ook van deze uitvoeringen af, maar gelukkig is er ook de inspiratie die deze muziek in vuur en vlam zet. Dat geldt niet alleen voor op. 9, maar ook voor de beide sonates uit op. 4. Het 'Ensemblehaus' in Freiburg, de vaste zetel van het Freiburger Barockorchester, blijkt voor deze stukken de ideale ruimte. Little Tribeca heeft het in september 2015 tot in de puntjes vastgelegd.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links