CD-recensie
© Aart van der Wal
|
Fauré: Pianowerken (compl.) 6 Impromptus - Thème et variations, op. 73 - 3 Romances sans paroles, op. 17 - 4 Valses-caprices - 13 Barcarolles - Ballade, op. 19 - 13 Nocturnes - Souvenirs de Bayreuth - 8 Pièces brèves, op. 84 - Dolly, op. 56 - 9 Préludes, op. 103 - Mazurka in Bes, op. 32. Kathryn Stott, Martin Roscoe (piano). Hyperion CDA66911/4 (4) • 4.56' • Fauré's piano-oeuvre biedt in de handen van vertolkers die daarmee affiniteit hebben ook een zeer boeiend beeld van de mèns Fauré, die binnen de conventies aan de touwen rukt. Luchthartige motieven naast sombere zwaarte en een zuchtende, bijna krachteloze melancholie die wordt afgewisseld door enorme, aan woede grenzende uitbarstingen. Onderhuids kookt en borrelt het vrijwel onophoudelijk, met als duidelijk Leitmotiv de voortdurende confrontatie tussen rede en gevoel. In met name de laatste nocturnes en barcarolles komt het harmonische verloop bijna vrij van de melodiek, wat een fenomenaal vormgegeven dualisme met grote agitatie en onrust oplevert. Voor deze muziek is een briljante pianistiek niet meer dan de drager van het geheel en dat heeft Stott goed door. Bovendien zwijmelt en koketteert ze niet, al heeft ze soms de neiging om bepaalde notengroepen onnodig te benadrukken (terwijl de componist juist daar een zeer lichtvoetige speltrant voorschrijft!) en een eigenzinnig, ongemotiveerd rubato in te lassen, met te veel rechter pedaal. Ook is Fauré's vormbeheersing sterker dan Stott ons soms laat geloven: in de Nocturnes op. 104 en 107 is de concentratie zeker niet optimaal. Het is echter onzin om bij een dergelijke, omvangrijke uitgave voortdurend de meetlat ernaast te leggen (bijv. een waarneembare leesfout in op. 119!). Wat overheerst is een zonder meer overtuigende interpretatie in dit zelfs uitdagend te noemen repertoire. Dit geldt ook voor de bescheiden bijdrage van Martin Roesco als geïnspireerde partner in Dolly en Souvenirs de Bayreuth. De opname verdient een extra compliment met een fabuleuze Steinway-klank in een ideaal geprojecteerde ruimte. index |