CD-recensie
© Aart van der Wal, mei 2006
|
Arenski: Pianotrio nr. 1 in d, op. 32 Korngold: Pianotrio in D, op. 1 Escher Trio. Fineline Classical FL 72407 • 65' • (distr. Challenge Classics) We mogen ons in Nederland, maar ook daarbuiten gelukkig prijzen met twee trio’s die zo langzamerhand de wereld lijken te veroveren: het Devich en het Escher Trio. Het Escher Trio, bestaande uit Sonja van Beek (viool), Johan van Iersel (cello) en Jeroen Bal (piano) heeft sinds de oprichting in 1994 menig muzikaal hart veroverd met overrompelende vertolkingen van zowel het romantische als het eigentijdse repertoire, en niet alleen in het domein van de kamermuziek. Ook in het ‘grote werk’ zoals in Beethovens Tripelconcert behaalden ze menig succes, onder andere met het Radio Kamerorkest o.l.v. Frans Brüggen. Wie de vele lovende recensies leest naar aanleiding van uitgebreide tournees in Europa en de V.S. en hun deelname aan verscheidene ‘masterclasses’ van o.a. Isaac Stern, Mstislav Rostropovitsj, maar ook van Menahem Pressler (door de AVRO uitgezonden in de serie ‘Jonge mensen op het concertpodium’) beschouwt, komt al snel tot de conclusie dat het Escher Trio een belangrijke plaats heeft verworven op grote concertpodia. Deze cd bewijst het ook. Fenomenale ensembletechniek gaat gepaard met een intense muzikaliteit. Het bruist en het fonkelt in de hoekdelen en de scherzi, afgewisseld door volbloedige passie en ragfijne kleurschakeringen. In het langzame deel (een elegisch adagio) van Arenksy’s Eerste pianotrio creëert het trio bijna zwevende stemmingsbeelden, met het bijzonder fraai uitgesponnen cellothema, de liedachtige pianopartij die zich verheft boven gedempte strijkers. Het meest opvallende aan Korngolds Pianotrio is het grillige scherzo, dat bijna improviserend tot uitbundig leven komt. Het is een uitgesproken jeugdwerk, want hij voltooide het stuk rond zijn dertiende(!) verjaardag. Aan het slot van het opus maakt een onvervalste Weense wals zijn opwachting, wat eigenlijk wel recht doet aan de niet zo diepgravende teneur van deze compositorische eersteling. Al kan niet worden ontkend dat de piepjonge Korngold toen al het vak verstond! Erik Sikkema tekende voor de opname en die is ook zoals we het van hem gewend zijn: van grote klasse, met de instrumenten fraai afgebeeld in de akoestiek van de Maria Minor kerk in Utrecht. Een puntje van kritiek geldt het cd-boekje. De biografie van de leden van het ensemble valt plompverloren van het Nederlands in het Engels (pag. 11), terwijl op pag. 10 de naam Ludwig VON Beethoven op een typische beginnersfout wijst. Dat had dus wel wat beter gekund! index |