Jean-Louis Duport - Concertos pour violoncelle

Duport: Celloconcert nr. 1 in e - nr. 3 in A - nr. 4 in D

Raphaël Pidoux (cello), Stradivaria o.l.v. Daniel Cuiller
Mirare MIR 394 • 64' •
Opname: oktober 2017, Théâtre Saint-Louis de Cholet (F)

Klik hier voor de recensie van Gerard Scheltens

Het moet voor een componist uitermate lastig zijn om, eenmaal opgegroeid in een bepaalde muzikale traditie, min of meer sterk af te wijken van de aldus gebaande paden. Immers, die traditie had niet alleen grote invloed op het leerproces, maar ook op aangeleerde stijlen en technieken. 'Anders' schrijven stelde niet alleen andere eisen aan het publiek, maar ook aan de musici. Dat alleen al maakt een componist als Beethoven (1770-1827) zo revolutionair. Misschien vinden we dat nu heel gewoon, maar toen - en nog lang daarna! - was dat wel degelijk zo (in 2020 is het overigens weer Beethoven-jaar). Hoe groot de afstand tussen hem en andere componerende tijdgenoten was, blijkt bijvoorbeeld uit deze drie celloconcerten van de Fransman Jean-Louis Duport (1749-1819), waarvan nr. 1 in Parijs en de nrs. 4 en 5 veel later in zijn loopbaan in Pruisen werden gecomponeerd. Concerten van een mozartiaanse lichtheid, maar vergeleken met deze eerst Salzburgse en later Weense grootmeester beduidend minder inventief en eerder een mengsel van achttiende-eeuwse barokke en klassieke stijl. Weliswaar luistermuziek van de bovenste plank, maar geen muziek waarin conventionele bergen worden verzet.

Dit album is een geheel Franse aangelegenheid geworden: niet alleen de componist, maar ook de cellist, het ensemble en de dirigent zijn zonder uitzondering van Franse huize (het in 1987 in Nantes opgerichte Stradivaria staat onder leiding van de violist Daniel Cuiller). Dat levert spirituele, tot in de puntjes afgewerkte vertolkingen op die aan deze concerten danook volledig recht doen. De uitgave mag bovendien in discografisch opzicht een aanwinst worden genoemd, want - conventioneel of niet - de muziek van Jean-Louis Duport is met het spreekwoordelijke lantaarntje te zoeken.