© Aart van der Wal, juli 2021

Bruch: Strijkkwintet in Es, op. post. - Strijkkwintet in a, op. post. - Strijkoctet in Bes, op. post.

WDR Sinfonieorchester Chamber Players
Alpha 743 • 68' •
Opname: mei en juni 2020, Philharmonie, Keulen (strijkkwintetten); okt. 2020, WDR Fundkhaus, Klaus von Bismarck-Saal, Keulen

In maart 2017 besprak ik hetzelfde programma, toen uitgevoerd door het Nash Ensemble (klik hier). Wat ik toen opmerkte geldt uiteraard ook hier: dat er een niet geringe kloof bestaat tussen Bruchs eerste kamermuziekwerken (de drie strijkkwartetten) en zijn laatste werken op dit gebied: de beide pianokwintetten en het strijkoctet. Het is het essentiële verschil tussen het aan Mendelssohn herinnerende charmante kleurenspel en de late, tamelijk grillige concertante stijl.

Ik schreef toen ook dat het in Londen gevestigde Nash, een van de meest prominente Britse gezelschappen op het terrein van de kamermuziek, en dus ook uitstekend de weg wist in deze warme en gepassioneerde, onmiskenbaar door de Romantiek getekende muziek. Dat ik mij geen betere pleitbezorgers voor dit bijzondere oeuvre van Max Bruch kon voorstellen. Na het beluisteren van dit nieuwe album hoef ik op dit oordeel (gelukkig!) niet terug te komen (wat incidenteel heus weleens gebeurt). Het essentiële verschil tussen de ‘Chamber Players' van het WDR Sinfonieorchester en het Nash is dat het laatste ensemble – en dat uitte zich vooral in het octet - een duidelijk individualistischer aanpak ambieerde (het is vooral goed te merken in de stemvoering) en dat van het spel van de ‘Chamber Players' juist interpretatieve homogeniteit afstraalt. Een belangrijk bijkomend wapenfeit is dat In technisch opzicht beide ensembles aan elkaar gewaagd zijn. De Britten laten details horen die bij de Duitsers niet of nauwelijks opvallen, maar ik voeg er gelijk aan toe dat de opname hieraan (mede) debet kan zijn geweest, want het heeft er alle schijn van dat de musici en het opnametechnici elkaar ook op dit gebied hebben gevonden.