CD-recensie
© 2003 Aart van der Wal
|
Berio: Serenata I - Sequenza IV en Va - O King - Linea. Ensemble avant-garde o.l.v. Thomas Michael Gribow. DGM Scene 613 0754-2 • 58' • De op deze cd verzamelde kamermuziek omspant bijna vijfentwintig jaar en loopt van de door het serialisme bevangen serenade voor vijftien instrumenten uit '58 tot het in het begin van de jaren tachtig in zwang zijnde simplisme, met de in fragmenten uiteenvallende Sequenza IXa voor klarinetsolo. Berio is de componist van het effect, waarbij de instrumenten menigmaal tot aan de uiterste grenzen van hun toonbereik worden verkend. Statische akkoorden en kwistig rondgestrooide arpeggio's, zoals in Sequenza IV uit '65 (omgewerkt in `93), zijn een belangrijk bindend element in een werk van improvisatorisch karakter. De grote contrastwerking is ingebed in extreme virtuositeit. Het past in het contemporaine tijdsbeeld dat Berio de musicus een grote mate van vrijheid (ad libitum) biedt, al is het opvallend dat de componist in sommige bewerkingen daarvan later weer enige afstand heeft genomen. De kleurrijke instrumentale combinaties, zoals in het in '73 gecomponeerde Linea voor twee piano's, vibrafoon en marimba geven een extra dimensie aan Berio's oorspronkelijke compositietaal. Het is die klankrijkdom, waarin het Ensemble avant-garde excelleert. De complexiteit van deze muziek wordt in kristalheldere lijnen ontrafeld, waarbij de instrumentale schittering ondergeschikt wordt gemaakt aan structuur en inhoud. Dit verhindert niet dat op het scherpst van de snede wordt gemusiceerd (sequenzen!). Deze muziek is het beste gediend met een heldere en goed gedefinieerde opname en zo is het in dit geval ook. index |