CD-recensie

 

© Aart van der Wal, januari 2012

 

 

Beethoven: complete werken voor pianotrio

Pianotrio nr. 1 in Es, op. 1 nr. 1 - nr. 2 in G, op. 1 nr. 2 - nr. 3 in c, op. 1 nr. 3 - nr. 4 in Bes, op. 11 (Gassenhauer) - nr. 5 in D, op. 70 nr. 1 (Geister) - nr. 6 in Es, op. 70 nr. 2 - nr. 7 in Bes, op. 97 (Aartshertog) - Allegretto in Es, WoO 38 - Allegretto in Bes, WoO 39 - Variaties in Es, op. 44 - in G, op. 121a (Kakadu)

Florestan Trio

Hyperion CDS44471/4 • 4.13' • (4 cd's)


Je moet eerst het doosje openmaken om het te zien maar het betreft hier opnamen van ongeveer een decennium terug, om precies te zijn uit de periode 2001-2003, wat aan de betekenis en de waarde ervan trouwens geen jota afdoet want de uitvoering van Beethovens op deze vier cd's verzamelde, complete muziek voor pianotrio door het Engelse Floristan Trio behoort tot het beste wat de cd (en verder terug in de tijd de grammofoon) te bieden heeft. De drie musici Susan Tomes*, piano; Anthony Marwood, viool; Richard Lester, cello) kunnen met glans de vergelijking met hun collega's van het fameuze Beaux Arts Trio op het Philips-label (in de oorspronkelijke bezetting wel te verstaan: Menahem Presser, piano; Daniel Guilet, viool; Bernard Greenhouse, cello) doorstaan. Sterker nog, de opnamen van het Beaux Arts die ik sinds jaar en dag heb gekoesterd (ze dateren nog uit het midden van de jaren zestig) hadden als bezwaar dat de piano er wel erg prominent opstond en dat de balans daardoor her en der verstoord raakte. Daar is bij de opnamen door het Florestan evenwel geen sprake van: de balans is ideaal, de klank van zowel de piano als de beide strijkinstrumenten precies zoals die moet zijn: niet te veraf, maar ook niet te dichtbij.

Wat de vertolkingen van het Florestan Trio zo bewonderenswaardig maakt is het individuele karakter van ieder deel, nee van iedere frase, met een zeldzame lichtheid die de 'zwaarte' van deze stukken toch niet tekort doet. Daar komt nog bij dat het trio een vitaliteit en een diepgang uitstraalt (ja, ja, die gaan dus hand in hand!) die bij anderen met een lantaarntje moet worden gezocht. Hier bruist en spettert het (pak maar eens het openingsdeel van het Geister-trio op. 70 nr. 1) met de krachtige onderliggende puls die deze muziek gewoon vráágt en die de hechte structuur ervan nog eens extra onderstreept.
Deze trio's zijn zonder uitzondering meesterwerken van de inventie die twee belangrijke scheppingsperioden van de componist markeren (in dit geval: op. 1 en op. 70), maar ook van de variatiewerken op. 44 en op. 121a valt heel veel te genieten. Het Florestan is zo op dreef en biedt zoveel momentum dat ik zelfs het Gassenhauer-trio met de viool in plaats van de klarinet bijzonder heb gewaardeerd! Rijk en warm, uiterst gedreven en met respect voor de door de componist voorgeschreven herhalingen (zelfs die heel erg lange in op. 70 nr. 1) maken deze (goedkope) heruitgave een must voor iedere Beethoven-liefhebber. Niet lang wachten want de kans is anders groot dat u achter het net vist!

____________________
*Auteur van Beyond the notes, Journeys with Chamber Music, The Boydell Press, Woodbridge, 2004, ISBN 1-84383-045-0 en A Musician's Alphabet, Faber & Faber, Londen, 2006, ISBN 978-0-571-22883-6


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links