CD-recensie
© Aart van der Wal, december 2005 |
Beethoven: Pianosonates nr. 2 in A, op. 2 nr.
2 - nr. 3 in C, op. 2 nr. 3 - nr. 4 in Es, op. 7 - nr.
5 in c, op. 10 nr. 1 - nr. 6 in F, op. 10 nr. 2 - nr.
7 in D, op. 10 nr. 3 - nr. 8 in c, op. 13 (Pathetique)
- nr. 10 in G, op. 14 nr. 2 - nr. 11 in Bes, op. 22
- nr. 12 in As, op. 26 - nr. 13 in Es, op. 27 nr. 1
- nr. 14 in cis, op. 27 nr. 2 (Mondschein) - nr. 15
in D, op. 28 (Pastorale) - nr. 16 in G, op. 31 nr. 1
- nr. 17 in d, op. 31 nr. 2 (Storm) - nr. 18 in Es,
op. 31 nr. 3 - nr. 19 in g, op. 49 nr. 1 - nr. 20 in
G, op. 49 nr. 2 - nr. 21 in C, op. 53 (Waldstein) -
nr. 23 in f, op. 57 '(Appassionata) - Nr. 25 in G, op.
79 - Nr. 26 in Es, op. 81a (Les adieux) - nr. 27 in
e, op. 90 - nr. 28 in A, op. 101 - nr. 29 in Bes, op.
106 (Hammerklavier) - nr. 30 in E, op. Emil Gilels (piano). DG 453221-2 • 10.52' • (9 cd's)
Maar enige kanttekeningen zijn er ook. Maniërismen in op. 10 nr. 3, stilistische onzuiverheden in op. 14 nr. 2, het althans deels ontbrekende pastorale karakter van op. 28. Maar de vertolkingen van de overige sonates behoren tot het beste dat lp en cd ooit hebben voortgebracht. En de magistrale lezing van de 'Hammerklavier' staat met Brendels nieuwste opname zelfs op eenzame hoogte. Terwijl de Eroïca-variaties nog steeds dè toetsteen vormen voor bewezen en aanstormend talent. De opgefriste opnamen zijn niet minder dan verbazingwekkend: we horen nu ineens een heldere en volle pianoklank, met een krachtige bas, een doorzichtig middengebied en een heldere discant. Alleen in op. 106 is de toonbalans niet ideaal. index |