CD-recensie
© Aart van der Wal, november 2016
|
Drie elementaire deeltjes, daarmee begint deze cd: het bekende Concert in d, BWV 974, rond 1713 door Johann Sebastian Bach gemodelleerd naar dat van Benedetto Marcello (1686-1739). En wie kent zijn Hoboconcert in c niet? We associëren onze ideeën over barokmuziek er graag mee. Bekend is ook de smaakvolle, goed getroffen pianobewerking die Ferrucio Busoni van Bachs beroemde Chaconne (Ciaccona) uit de Tweede partita in d, BWV 1005 maakte. Dan is er nog een andere, zij het heel wat minder bekende Chaconne, die samen met een Sarabande uit Händels Almira door Liszt niet minder stijlvol voor piano werd bewerkt. En dan zijn er welbekende thema's uit Mozarts Le nozze di Figaro en Don Giovanni die Liszt tot zijn (helaas, helaas!) slechts deels overgeleverde briljante pianofantasie inspireerden en die Leslie Howard even briljant van een pakkend slot voorzag (met de kanttekening dat Busoni al in 1911 de Liszt-bewerking van Don Giovanni voltooide en publiceerde). Georgië heeft al veel muzikaal talent opgeleverd. Let alleen maar eens op al die namen die eindigen op 'vili'! Op het muzikale platform zijn ze er, te kust en te keur. Waarom dat zo is kan ik niet goed verklaren, maar het is wel een feit. En dat voor een land dat, grenzend aan Rusland, Armenië, Turkije en Azerbeidjan, sinds de onafhankelijkheid in 1991 steeds weer een bron is gebleven van allerlei gewapende conflicten, met de wankele status van Abchazië en Zuid-Ossetië als grootste stoorzender, waarbij Poetin weer eens - het wordt eentonig - een uitermate dubieuze rol speelt. Misschien is dit (mede?) de aanleiding van de 'muzikale emigratie' van het toptalent, waaronder ook de pianiste Mariam Batsashvili 1993), zeker in ons land geen onbekende. Zij won in november 2014 de eerste prijs tijdens het tiende Franz Liszt pianoconcours in Utrecht. De internationale jury raakte de kern van haar muzikaliteit met de uitspraak dat Batsashvili een 'complete artist' was met een 'amazing touch' en vol van 'heartfelt emotion'. Ik kan er nog iets aan toevoegen: wat is er toch veel jong toptalent voorhanden! We horen het allemaal terug in het uitzonderlijke raffinement van haar spel op deze cd, de kleurrijke sferen die zij oproept (Bach/Busoni), de aristocratische elegantie die zij etaleert (Bach/Marcello), de briljante finesse die zij tentoonspreidt (Mozart/Liszt) naast de contemplatieve diepte van haar betoog (Händel/Liszt). En wat was Liszt toch een briljante Mozart-bewerker, met dank aan Mariam Batsashvili, die het tot in het kleinste detail hoorbaar maakt. Ik heb me geheel en al gewonnen gegeven. Tom Peeters legde het in april allemaal formidabel vast in het Muziekgebouw in Eindhoven, geen ruimte om akoestisch al te licht over te denken. index |
|