CD-recensie
© Aart van der Wal, december 2021 |
Collega Paul Korenhof signaleerde in zijn recensie van maart 2018 (klik hier) problemen met de verstaanbaarheid van Francesca Aspromonte (1991). Toen speelde de al te prominente plaatsing van het instrumentaal ensemble en de nogal ruimtelijke opname een rol, maar ook de inbreng van deze Italiaanse sopraan was er mede debet aan. Het programma is inventief en afwisselend samengesteld, met als leidraad het naast elkaar plaatsen van de Maagd Maria en Maria Magdalena. In deze barokmuziek vraagt dat nogal wat van de zangstem, maar Aspromonte slaat zich er - afgezien van het gesignaleerde dictieprobleem - met glans doorheen. Geen kwaad woord over haar versieringen, legato en virtuositeit. De beide Maria-karakters komen ook in expressief opzicht uitstekend uit de verf, al is die verstaanbaarheid wel degelijk nog steeds een punt van zorg. Wie deze cd wil rippen heeft weer eens pech: geen enkele informatie is voorhanden. U wacht dus een handmatige klus. index |
|