© Aarnout Coster, oktober 2008

Sibelius: Symfonie nr 5 in Es, op. 82 - nr. 7 in C, op. 105 - En saga op. 9.

Boston Symphony Orchestra o.l.v. Colin Davis

Pentatone PTC 5186 177 • 71' • (sacd)

In de jaren ‘70 was Colin Davis directeur van Covent Garden en daarnaast o.m. vaste gastdirigent van het Boston Symphony Orchestra. Hij nam toen met dit orkest de 7 symfonieën van Sibelius op. Op deze cd zijn uit deze cyclus nr. 5 en nr. 7 (uit 1975) heruitgegeven in sacd formaat, aangevuld met het symfonisch gedicht En Saga, een opname uit 1980. Davis vond de strijkers van buitenlandse orkesten beter dan de Engelse. Deze cd laat over de kwaliteit van het BSO geen twijfel bestaan. De ruim dertig jaar oude opname klink heel goed en het orkest kan zich in Sibelius volop bewijzen.

Davis (81) is een veelzijdig dirigent die zich thuis voelt bij de Weense klassieken, Berlioz, Stravinsky, Tippett en anderen (géén Mahler!). Hij heeft inmiddels een indrukwekkend discografisch oeuvre opgebouwd. Daarbij gaat het steeds om goed verzorgde, degelijke uitvoeringen zonder maniërismen of aanstellerij. Kortom, de ideale 'recording artist'.

Sibelius vindt dan ook een warm onthaal bij Davis. De geheimzinnige sfeer in het begin van de Vijfde symfonie met de typerende blazersmotiefjes, de brede klank van de strijkers in het Largamente, verfijnde pizzicati in het tweede deel, de kenmerkende hoornpassages in het 3e deel en de perfect synchroon gespeelde slotaccoorden. Al met al een boeiende uitvoering zonder grote zwaarmoedigheid. Davis’interpretatie van de Zevende symfonie is vooral gericht op een fraaie orkestklank, afstandelijker en meer ingehouden dan bijvoorbeeld de bewogen Bernstein met de Wiener Philharmoniker op DG.
In En saga wordt een boeiend verhaal verteld. Waarom staat dit werk niet vaker op concertprogramma’s? Het is rijk aan motieven; zacht etherisch ruisen en vlotte meeslepende melodieën wisselen elkaar af. Deze opname is een overtuigend pleidooi voor dit vroege werk van Sibelius.