![]() CD-recensie
© Aarnout Coster, juli 2009
|
||
Poulenc: Concert voor orgel, strijkorkest en slagwerk - Concert champêtre voor klavecimbel en orkest. Marie-Claire Alain (orgel), Robert Veyron-Lacroix (klavecimbel), Orchestre
National de l’O.R.T.F. Erato Originals
Poulencs orgelconcert (1938) is een grillig stuk vol contrasten. Dreunende, vaak schrille accoorden wisselen af met rustige, zachte motieven; tussen intense forte passages last de componist momenten van ontspanning in. Het lijkt wel of hij af en toe een knipoog geeft: ‘Zo erg is het allemaal niet’. Marie-Claire Alain trekt in dit geheel letterlijk alle registers uit op haar studio-orgel ‘Gonzales’ in goed samenspel met Martinon en zijn orkest. Het werk bestaat uit 7 deeltjes die zonder onderbreking in elkaar overgaan. Poulenc was in de twintiger jaren van de vorige eeuw onder de indruk geraakt van het klavecimbelspel van Wanda Landowska. Zij raakten bevriend en hij schreef het Concert champêtre voor haar. In 1929 gaf zij met Pierre Monteux de eerste uitvoering in Parijs. Het is een neoklassiek werk waarin we duidelijk de invloed van Stravinsky horen, maar we komen ook Brahms en Scarlatti tegen. Poulencs gevoel voor humor manifesteert zich hier sterker dan in het zwaardere orgelconcert. Deze heruitgaven van opnamen uit 1971 klinken uitstekend op cd. Alain
en Veyron-Lacroix, bijgestaan door het pittig spelende orkest o.l.v. Martinon
maken van deze productie een klein Frans muziekfeestje. index | ||