Lachenmann: Wiegenmusik

Skrjabin: Piansonate nr. 10 op. 70

Schönberg: Suite voor piano op. 25

Martin Tchiba (piano)

Challenge Classics CC72562 67'

Opname: oktober en november 2010, Forum Niederberg, Theatersaal, Velbert (D)

De jonge Hongaars-Duitse pianist Martin Tchiba (1982) biedt hier een doordacht geprogrammeerd recital. Bij de studie van deze stukken realiseerde hij zich dat zij als een inspirerende eenheid gezien kunnen worden, hoe verschillend ze ook zijn. Dat kan met analyse aangetoond worden, maar Tchiba doelt hierbij vooral op ‘diepgewortelde expressiviteit’ en magische werking. De hierboven aangegeven volgorde is bewust gekozen: de overgangen tussen de opeenvolgende composities zijn soepel en klinken als vanzelfsprekend (‘linkages’). Zo eindigen de zeven Fantasieën op. 116 van Brahms met een D-groot akkoord in ff en begint vervolgens het Albumblatt (Ankunft) van Wagner met een D-oktaaf in de linkerhand, eveneens in ff, waarna we al snel in een heel andere toonsoort en sfeer terechtkomen. Een ander voorbeeld: na de Wiegenmusik van Lachenmann volgt het eenvoudige, gevoelige hoofdmotief van Skjrabins Tiende sonate, alsof het nog bij de Wiegenmusik hoort, waarna we ondergedompeld worden in het onmiskenbare idioom van de Russische meester.
Zo doende heeft Tchiba een interessant programma samengesteld, boeiend van begin tot eind. Brahms’ op. 116, bestaande uit 3 Capriccio’s en 3 Intermezzi, krachtige muziek met ontstuimige en cantabile passages, Wagners Albumblatt, gebaseerd op het motief ‘Sei mir gegrüsst’ uit de aria van Elisabeth (‘Dich, teure Halle’, uit Tannhäuser) lieflijk en gepassioneerd, Liszts ingetogen Nuages gris, Lachenmanns extatische, avontuurlijke Wiegenmusik, Scriabins niet minder extatische, mystieke Sonate met zijn geheimzinnige trillers en tenslotte Schönbergs radikale twaalftoonsmuziek in de vorm van een ‘klassieke’ 7-delige suite, dansant en spits.
Tchiba’s vertolking is voorbeeldig dank zij een superieure beheersing van de technische eisen van deze muziek en een grote affiniteit met zowel romantiek als modernisme. Met zijn gevoelige en doorleefde spel weet hij de kern van deze composities te raken. Hier is een denker/kunstenaar aan het werk. In het boekje heeft hij zijn originele ideeën over programmering en uitvoeringspraktijk beschreven.
De warme en heldere opname laat niets te wensen over. Een prachtige produktie!