© Aarnout Coster, december 2007

Händel: Alexander's Feast.

Dorothee Mields (sopraan), Judith Berning (alt), Paul Agnew (tenor), Woong-jo Choi (bas), Aachener Kammerchor, Overbacher Kammerchor, Sinfonieorchester Aachen o.l.v. Marcus Bosch

Coviello classics COV 30715 • 57' + 29' • (2 sacd's)

Gedurende vele jaren behaalde Händel als componist en ondernemer successen met zijn opera's in Londen. Ook in het buitenland werden zijn opera's uitgevoerd. Ze waren alle geschreven in de stijl van de opera seria, een genre dat het goed bij het publiek deed, maar waar men op een gegeven moment genoeg van kreeg; er werd zelfs de spot mee gedreven in de Beggar's Opera van Gay en Pepusch. Händel ging failliet en had  in 1737 een ernstige inzinking. Hij werd behandeld door dr. Francis Philip Duval, die in Leiden gestudeerd had bij de grote Boerhaave. Duval adviseerde Händel om in Aken geneeskrachtige baden te nemen. Dat was een goed advies, want Händel knapte er helemaal van op en herwon zijn oude energie. Hij zag in dat het tijd was om de bakens te verzetten en introduceerde in Engeland het oratorium - een koordrama met orkest en voorzien van recitatieven en aria's - zoals dat in Italië zeer populair was. Händel zou na zijn terugkeer in Londen in 1738 Alexander's Feast hebben uitgevoerd als dank voor de goede zorgen van de nonnen in een Akens klooster.

Alexander's Feast is een oratorium in de traditie van de Engelse Ode's to St Caecilia, de beschermheilige van de muziek. De tekst is van John Dryden en gaat over de verovering van de Perzische stad Persepolis door Alexander de Grote in 330 v.Chr. en het daaropvolgende feestmaal. Maar die geschiedenis is slechts een aanleiding om een lofzang aan te heffen ter verheerlijking van de muziek. De zanger Timotheus vermaakt Alexander en zijn gasten en weet door de macht der muziek verschillende emoties op te roepen. Door de tekst te voorzien van schitterende aria's en koren, heeft Händel de macht der muziek nog eens extra benadrukt, wat ook de bedoeling was.

Op deze cd zingt de tenor Paul Agnew met zijn typisch Engelse timbre zijn recitatieven en aria's op zeer expressieve wijze, met een fraaie en duidelijke dictie. Hij levert een geacheveerde prestatie; het is duidelijk dat hij zich in deze muziek geheel thuis voelt.

Dorothee Mields heeft een heldere sopraanstem, waarmee zij de juichende coloraturen in de aria's schijnbaar moeiteloos tot klinken brengt. Indrukwekkend is ook haar interpretatie van het droevige recitatief 'He chose a mournful muse...'  dat klinkt als 'Dido's Lament' van Purcell. De bas Woong-jo Choi, met zijn stevige stem met een lichte 'edge' zingt zijn aria's stoer waar hij met trompetten of hoorns wordt begeleid en geheimzinnig waar het om 'Grecian ghosts'gaat.

Het orkest speelt - met moderne instrumenten - authentiek: strijkers met weing of geen vibrato, basso continuo met klavecimbel of orgel. Dirigent Marcus Bosch kiest mooie tempi; door zijn aanpak brengen solisten, koren en orkest de verschillende karakters van de onderdelen van het oratorium goed tot klinken.

De opname is ruimtelijk en laat zowel solisten als koor en orkest goed uit de muzikale verf komen.