![]() Boeken over componisten
© Gerard van der Leeuw , augustus 2023
|
||
Organist en kerkmusicus Iddo van der Giessen schreef een informatief, uiterst leesbaar boek over de zeven koraalfantasieën van Max Reger: De Reger Luistergids. Tussen augustus 1898 en september 1900 componeerde Max Reger een zevental koraalfantasieën over Lutherse koralen: Ein feste Burg ist unser Gott op. 27 (1898) Opvallend zijn keuze voor deze Lutherse koralen. Reger was immers tot 1902, toen hij trouwde met de protestantse Elsa von Bagenski, katholiek. Maar die keuze heeft zonder twijfel te maken met Bach. Dit zijn immers werken waarin hij het oude kerklied, Bachs polyfonie en de verworvenheden van de moderne Duitse orgelbouw (zwelkast, speelhulpen, traploze overgangsdynamiek, generaal crescendo etc.) poogt te verenigen. Of, zoals hij in een brief aan organist en muziekrecencent Georg Göhler schreef:
Reger kwam op het idee voor zijn koraalfantasieën door een compositie van Heinrich Reimann (1850-1906): diens koraalfantasie Wie schön leuchtet der Morgenstern op. 25. Reimann was musicoloog - hij schreef o.a. biografieën van Schumann en Brahms -, organist, componist en de leraar van Karl Straube (1873-1950), Regers latere vriend en promotor. Regers koraalfantasieën vallen grofweg in twee typen uiteen: De koraalfantasie Wachet auf, ruft uns die Stimme op. 52 nr. 2 is een soort mengvorm tussen deze twee typen. De grote vraag in deze uitgave is die naar het verband tussen de teksten van de koralen en Regers muziek. Reger drukt niet voor niets die teksten integraal in de partituur af. De uitgave bevat dan ook een zo letterlijk mogelijke vertaling van die teksten door Ria van Hengel. Bijzonder leerrijk zijn ook de interviews met twaalf hedendaagse Reger-vertolkers, die allemaal dezelfde vragen krijgen voorgelegd, maar zeer uiteenlopende antwoorden geven. In alfabetische volgorde: Aart Bergwerff, Hayo Boerema, Evan Bogerd, Wouter van den Broek, Gerben Budding, Rien Donkersloot, Kees van Eersel, Jan Hage, Jos van der Kooy, Arjen Leistra, Dirk Jan Versluis en Cor van Wageningen. Ze hebben ieder zo hun mening over de relatie tekst/muziek en de vraag naar welk orgel er moet worden gebruikt. Een kort voorbeeld van Kees van Eersel:
Na de behandeling van de koraalfantasieën afzonderlijk volgen nog drie prachtige hoofdstukken met achtergrondinformatie: Over de gecoloreerde cantus firmus: afstand, onbegrip en mystiek; Dissonante intervallen: de val van de mens en Opus 52: ‘durch Nacht zum Licht’. Ik was best wel verrast mijn eigen naam hier tegen te komen. Hoe lang geleden is het wel niet dat ik meewerkte aan de uitzendingen en het boekje ‘Musiceren als Brugman’, over het verband tussen muziek en retorica? Een ieder die dieper wil doordringen in deze hier en daar weerbarstige materie van harte aanbevolen! _________________ index |
||