![]() audioapparatuur |
Terrazzo Art FidelityRectangle 15 luidspreker© 1998 Ruud Janssen en Aart van der Wal
|
TAF heeft wéér een luidspreker aan haar zegekar gebonden. Lovende kritieken in de vaderlandse pers en enthousiaste muziekminnaars blijken de beste stimulans voor ontwerper en fabrikant Koos Schenk. Des te jammer dat het merk in de Nederlandse hifi-zaken schittert door afwezigheid. Dit ontneemt velen de kans tot een nadere kennismaking in levende lijve. Ook TAF's meest recente kastmodel, de ca. 95 kg wegende Rectangle 15,
is - bijna traditiegetrouw - uit polycrete opgetrokken. Het slanke en
naadloze bouwwerk van 122x30x30cm biedt onderdak aan vijf units en een
wisselfilter. Alle gaten, de afzonderlijke kamers en reflexopening zitten
er dan al kant en klaar in. De rigide behuizing en de blijkbaar geraffineerde
demping in combinatie met de speciaal gekozen vorm van de 'kamer' (waarin
de twee 13 cm laag/middentoon-units en 26mm dometweeter in D'Apolito configuratie
zijn ondergebracht), is trillingvrij als een Egyptische piramide. Om de
tweeter op juiste (oor)hoogte te krijgen, hoort er bij elke luidspreker
een bijpassende sokkel van polycrete, naar keus verkrijgbaar in de hoogtematen
15, 20, 25 en 30cm. Ook vanwege het enorme gewicht van deze massieve 'voetjes'
is het bijgeleverde steekkarretje geen overbodige luxe. Méér dan het goede De solide uitstraling van het geheel wordt ook in het binnenste van de
behuizing voortgezet. Het enorme wisselfilter is waarlijk een lust voor
het oog: alle componenten zijn van topkwaliteit en in elektrisch opzicht
erg ruim bemeten. Zo is de spoel in de woofersectie van dusdanige omvang
dat hij direct associaties oproept met een apparaat dat Kamerlingh Onnes
in het begin van deze eeuw gebruikte om het absolute nulpunt te bereiken.
In het overnamefilter van de tweeter zit een condensator die bijna 700
volt voor zijn kiezen kan hebben, een tolerantie van 1% heeft en een verliesfactor
claimt waarvan de getalswaarde pas 5 plaatsen na de komma hoger dan 0
is. Een waarde zo exceptioneel laag dat radargolven er nog doorheen kunnen
zonder belangrijk te verzwakken. Kortom: kosten noch moeite werden gespaard.
Een voorzichtige vraag of een en ander niet wat in de sfeer van overkill
zit, werd tamelijk resoluut gepareerd met de stelligheid dat de vakkennis
van uw audioreporters aan de gedateerde kant is. Eigenwijs als we zijn,
houden we toch nog maar even vast aan onze observatie: kortstondige uitschieters
in het muzieksignaal van spanningen, stromen en wat dies meer zij mogen
stellig vragen om ruim bemeten wisselfiltercomponenten, maar wat bij de
Rectangle in stelling is gebracht, doet denken aan het aanleggen van 3-fase
krachtstroom in een poppenhuis. Impedantie De nominale impedantie van de luidspreker is laag: iets boven de 2,5 ohm. Gelet op het rustige verloop en het bijna ohmse karakter tussen 60 en 400 Hz zal de gemiddelde versterker daarmee geen moeite hebben. Voorzichtigheid is echter geboden omdat er nog wel degelijk versterkers zijn die van 2,5 ohm behoorlijk nerveus kunnen worden. Het gaat dan niet alleen om vrijdagvoordeeltjes, maar ook om menige zogenaamde high-end versterker met het zo karakteristieke ontbreken van tegenkoppeling en die zonder blikken of blozen dóórloopt tot vèr boven 150 kHz. Bij bepaalde belastingen kan dit tot onvoorspelbaar gedrag leiden. Raadpleeg zonodig dus eerst de gebruiksaanwijzing van uw versterker of laat u door de desbetreffende importeur adviseren. Voor alle duidelijkheid: als de versterker op hol slaat door zo'n lage belasting, is dat puur een falen van de versterker en niet van de luidspreker! Langer natrillen De luidspreker mag dan zwaar zijn, door de breedte en diepte van 30 cm
verwacht je niet dat het laag zonder noemenswaardige verzwakking tot even
beneden het contraoctaaf gaat. Om precies te zijn claimt TAF 26 Hz bij
-3 dB en zo te horen kan dat er niet ver naast zitten. In zijn eentje
bereikt een 25 cm woofer dat natuurlijk nooit op een verantwoorde manier.
Dat redt ook een 30 cm woofer maar ternauwernood. Door echter direct achter
de woofer nóg een woofer met dezelfde eigenschappen te plaatsen,
wordt het laag in de diepte flink uitgebreid. Nauwelijks kleuring Vrijwel nooit hoor je dat conventionele conusluidsprekers in het middengebied zo weinig kleuren als bij deze 13 cm units het geval is. Af en toe zou je zweren naar een heuse electrostaat te luisteren. Hoe gering de kleuring is, komt duidelijk naar voren in zang. De koorzang van Tallis klinkt levensecht (Gimell CDGIM 007) en als de stralende mezzo van Von Otter in het antifoon Haec est Regina virgium (Archiv 439 866-2) aan bod komt, zou je zo een tweede hypotheek op je huis nemen en een paartje Rectangle in Oss gaan halen. Naast de al genoemde bijna-afwezigheid van kleuring is er ook niets aan geforceerdheid te horen als Von Otters mezzo een pittig volume krijgt. In Bruckner VII (Philips 420 805-2) gaat geen detail in de heerlijk verzadigde strijkersklank ten onder. Als weergave in het midden te wensen overlaat, kunnen die homogene klanken gemakkelijk in een ranzige brei verzanden. Terwijl het zo moet zijn dat door de fraaie akkoordopstapelingen heen toch subtiele details hoorbaar zijn. De twee middentoners slagen danook cum laude. Dit is ook typisch zo'n luidspreker die de zware concertvleugel levensecht en kamervullend tot leven kan wekken. De Beethoven-sonates door Perahia op CBS worden een belévenis in optima forma, waarbij ook eindeloos kon worden genoten van de fraaie linkerhandpartij. De onlangs met een 10 bekroonde Winterreise door het duo Prégardien/Staier (Teldec) plaatst de vertolkers in het juiste perspectief bijna adembenemend 'echt' in de huiskamer. En u hoeft zich niet meer af te vragen of die fluisterzachte pedaaltonen er nu wel of niet zijn. Ze maken zich onmiddellijk op de juiste sterkte kenbaar. De heerlijke pizzicato-bassen in Beethovens op. 58 (Arrau/Colin Davis, Philips 416144-2) noden tot herhaald luisteren en het middendeel overweldigt door het ruime aandeel van de felle lage strijkers. Héél subtiel kan het ook: Bachs partita's voor viool solo (Mullova, Philips 434075-2) komen adembenemend over de gehoordrempel, fraai in evenwicht en met een bijna eindeloos scala aan details. In Wim van Beeks schitterend opgenomen kijk op Bachs orgelkoraal In Dir ist Freude (Fidelio 6609) komen de grondtonen van de combinatie Bazuin 16 voet en Subbas 16 voet moeiteloos, tot de laagste noten, uit de Rectangle. Alleen bij de allerláágste noten is een tikje onvast karakter te bespeuren [RJ]. Naadloos De overgang naar het hoog is voorbeeldig omdat absoluut niet te horen
is wanneer de 13 cm units ophouden en de tweeter (de extreem goede Dynaudio
Esotec) begint. Al op zeer korte afstand van de luidspreker is het alsof
een enkele unit al het werk doet. De vinding van D'Apolito doet hier zijn
werk goed, al denken we dat het goed uitgekiende hard wired wisselfilter
hier hèt karrepaard is. S-klanken bij koorzang klinken brand- én
beeldschoon. Realistisch niveau In belangrijke mate draagt de geringe vervorming ertoe bij dat afspelen met een fors volume toch niet de indruk geeft dat het (te) hard staat. Geluid dat vervormt - zonder dat het gelijk heel smerig klinkt - wordt, als het een fors volume heeft, snel als kabaal ervaren. Hóe luid wordt afgespeeld, wordt pas duidelijk als de toehoorders een gesprek willen voeren en dan vervolgens merken dat vanwege een stevig uitpakkend symfonieorkest er niet of nauwelijks met elkaar te praten valt. Alleen al het optreden van dit fenomeen geeft onverwijld aan dat we te maken hebben met een topklasseluidspreker. Conclusie Aan TAF's Rectangle 15 mankeert weinig. Volmaaktheid blijft gelukkig
een streven. TAF Rectangle 15 Beluisterd met TAF-Q, Van Medevoort MA-222 en Marantz PM-16 versterkers, Quad 66 en Marantz CD-17 cd-spelers. |