![]() audioapparatuur |
Tussen gloeilamp en Berlioz:PHILIPS FW 91 surround mini-systeem
|
Philips startte enige tijd geleden op wereldwijde schaal een intensieve mediacampagne onder de veelzeggende titel "Philips invents for you". Dat er achter die slogan kwalitatief hoogwaardige en aantrekkelijke audioprodukten schuil gaan, blijkt o.a. uit dit testoverzicht.
Versterker De versterker biedt met 68 schone Watts aan 8 Ohm voldoende vermogensreserve
voor grotere kamers en luidsprekers met een laag rendement. Er kunnen
vier luidsprekers aan de nogal bescheiden uitgevallen klemmen worden aangesloten.
Naast de vaste insteekverbindingen via die platte kabel zijn er twee digitale
in- en uitgangen voor bijv. cd en dcc, alsmede twee analoge ingangen voor
aux en phono (de laatste alleen voor MM-elementen). Tenslotte is er nog
de aansluitbus voor de draadloze systeem-afstandbediening. Het goed afleesbare
display toont o.a. de gekozen functies in desgewenst zes talen (Engels,
Frans, Duits, Italiaans of Portugees), waaruit weer eens blijkt dat bij
Philips eerder multi-nationaal dan Nederlands wordt gedacht... De versterker
heeft geen ingebouwde D/A-converter (deze zit uiteraard wel in het dcc-deck).
Grafische equalizer De meeste mini-systemen hebben een grafische equalizer i.p.v. de conventionele klankregeling - wel of niet aan een spectrum analyzer gekoppeld - en Philips heeft beide in het muzikale pretpakket opgenomen. De spectrum analyzer laat d.m.v. de bekende staafdiagrammen (in dit geval 63, 160, 400 Hz, 1, 2,5, 6,3 en 16 kHz) de frequentieverdeling van de op dat moment weergegeven geluidsbron zien. De grafische analyzer toont de door de gebruiker gekozen/geprogrammeerde instellingen of de door de fabriek vast ingestelde programma (gekozen kan worden uit klassiek, zang, rock, jazz of disco). De instellingen kunnen met de neutraal-toets ongedaan worden gemaakt. Tenslotte is er nog de Digital Sound Processor, waarmee bijzondere akoestische effecten kunnen worden opgeroepen (stadium, presence, live, hall of concert). Het is aardig om met de vele mogelijkheden gedoseerd te experimenteren en uit te zoeken welk klankbeeld het beste bij de akoestische omgeving en de eigen smaak past. Mits men maar oor heeft voor de nadelige effecten, zoals de aantasting van het oorspronkelijke klankkarakter en de bij verdere vermogenstoename onvermijdelijk progressief toenemende vervorming. Gebreken aan de kamer-akoestiek kunnen beter aan de bron worden aangepakt en niet door de elektronica worden 'gecompenseerd'. Aangesloten op vier goede luidsprekers was het resultaat bij surround-weergave niet zo overtuigend, omdat er in tegenstelling tot de èchte surround-versterkers slechts twee stereo-kanalen voorhanden zijn, die dan a.h.w. over de vier luidsprekers worden verdeeld. Voor een zo neutraal mogelijke weergave van de serieuze(re) muziek lijken dergelijke manipulaties toch minder geschikt. De prestaties van de versterker zijn bovendien meer dan goed genoeg om die batterij aan vooral gebreken maskerende 'hulpmiddelen' niet echt nodig te hebben. Tuner/timer Golfbereiken FM/MG/LG, 30 voorkeurzenders, automatische en handafstemming,
toekenning van zendernamen en een uitgebreide timer met sluimervoorziening,
klok en tijdschakelaar. U kunt dus met uw favoriete muziek worden gewekt
of in slaap worden gesust... De tijdschakelaar is er overigens niet voor
bedoeld om voorgeprogrammeerde (band)opnamen te maken. Handig is dat met
de NEWS-toets iedere geluidsbron van het systeem door de daarvoor geselekteerde
nieuwsuitzendingen kan worden onderbroken. In tijden van crisis zeker
te overwegen! CD-speler Philips past ook in deze speler weer de 1 bits-techniek met bitstream-conversie toe, zij het dat uiteraard niet Philips' beste omzetter (de DAC 7) is ingebouwd. De resolutie en het dynamische bereik zijn bescheidener, terwijl de ruisafstand de esoterische grenzen niet benadert. Alle 1 bitters moeten het hebben van de aan deze opzet inherente zeer goede lineariteit en het ontbreken van moeizame en later meestal weer wat verlopende afregelingen. Daar staat tegenover dat ze met zogenaamde 'noise shaping' in het gareel moeten worden gehouden. De onvermijdelijke quantisatieruis in het hoorbare spectrum wordt naar een gebied boven de gehoorgrens verplaatst om aldaar te worden gefilterd. Op de scoop worden op het extreem lage niveau van ca. -50 dB de eerste ruissporen zichtbaar, maar ik moet zeggen dat Philips dit proces zeer goed in de hand heeft gehouden, want op pittige opnamen (symfonieën van C.Ph.E. Bach op Archiv 415300-2) worden de strijkers niet venijnig. Het klankbeeld is door de bank genomen aan de milde, ietwat verhullende kant. Alle essentiële functies kunnen d.m.v. de druktoetsen op de speler worden gekozen, maar de directe toegang tot de tracks verloopt via cijfertoetsen op de centrale afstandbediening. De index-keuze ontbreekt en dat is spijtig, want het aantal cd's dat een index-codering heeft, neemt alleen maar toe. De foutcorrectie mocht er zijn: ik kon met geen enkele, soms zelf behoorlijk beschadigde cd, de aftasting uit het goede spoor krijgen en het klankbeeld bleef ondanks de zeer actief opererende foutcorrectie open en helder. DCC 91 (450) dcc-deck De meeste gekozen functies kunnen probleemloos van het blauw oplichtende
en zeer overzichtelijke display worden afgelezen. DCC 130 portable dcc-speler Met deze portable kunnen zowel analoge, als digitale (dcc) bandjes worden afgespeeld (niet opgenomen!). De weergaveprestaties komen overeen met die van de DCC 91 (ook dit deck is met de DAC 3 converter uitgerust), zij het dat de wow- en flutter-waarden van het nu metalen loopwerk nog iets beter zijn: 0,09/0,17 %. Het apparaat is zowel geschikt voor het lichtnet in binnen- en buitenland (een losse, traploze trafo van 110 tot 240 V wordt bijgeleverd), als voor batterijgebruik. De heroplaadbare batterij wordt in slechts een uur opgeladen en levert dan energie voor ruim 2,5 uur. In het snoer van de eveneens bijgeleverde hoofdtelefoon (de DCC-130 verdient trouwens een betere en de ruime volumeregeling staat die ook toe!) is een afstandbediening aangebracht, maar alle functies kunnen ook d.m.v. druktoetsen op het apparaat worden gekozen. De verlichte en goed afleesbare display geeft nauwkeurig de stand van zaken aan. Voor het afspelen van de analoge cassettes is alleen Dolby B in/uit voorhanden. De lage frequenties kunnen met een schakelaar in twee standen worden 'opgewaardeerd'. Er is geen coax-, maar wel een optische uitgang. De kopstand bleek perfect en het klinkende resultaat bevestigde dit: geen lusteloze, voorbespeelde of zelf opgenomen bandjes, maar een krachtige, heldere weergave. Ik heb de speler ook nog bij een gemene oostenwind en een temperatuur van -10 graden Celsius, een paar uur op het balkon laten draaien. Wonderlijk toch dat zo'n speler zich daarvan niets aantrekt! DCC 900 stationair dcc-deck Dit deck kwam in september '92 al aan bod. Nu, bija anderhalf jaar later en ook nog ƒ600,- goedkoper, heb ik de analoge prestaties nog eens gecontroleerd, omdat daarover toen niet zo positief werd bericht. De jank schommelt nu gewogen/ongewogen rond 0,08/0,14 % (toen minimaal 0,07/0,21 % en maximaal 0,15/0,34 %). Ik kon mijn analoge cassettes nu zonder storende jankverschijnselen afspelen. De tracking bleek weer uitzonderlijk goed en het Dolby afspeelniveau was perfect ingeregeld. Het analoge deel was en is toch niet Philips' én mijn eerste zorg, zoals nog steeds blijkt uit de wat beperkte frequentiekarakteristiek en de iets hogere vervorming bij zowel ijzer- als chroomband. DAT wint het trouwens in meettechnisch opzicht nog steeds! Analoge prestaties: echt belangrijk? In de audiopers wordt aan het analoge deel van het dcc-systeem mijns
inziens te veel aandacht besteed en niet in de laatste plaats doordat
Philips in de advertentiecampagne er ook al de nodige nadruk op legt.
Waarom eigenlijk? Dat heeft het dcc-medium in het geheel niet nodig, want
het heeft zonder de afspeelmogelijkheid voor analoge compact-cassettes
al meer dan voldoende digitale reden van bestaan. DAT mag dan meettechnisch
beter zijn, er zijn niet of nauwelijks voorbespeelde DAT-bandjes te krijgen.
Het DAT-deck blijft ook voor gebruik in de auto corpus non grata. Diegenen
die een digitale geluidsdrager voor gebruik in de auto zoeken, zijn met
DCC beter uit, omdat de cd in die omgeving nogal kwetsbaar is en snel
vuil en beschadigd wordt. Bovendien kunnen de plastic doosjes tijdens
het rijden niet gemakkelijk worden geopend en zijn veel (elektronische)
opbergsystemen in o.a. de kofferbak van de auto niet ideaal: het lukt
mij althans niet om die zilveren schijfjes krasvrij te houden, terwijl
door de sterk wisselende temperaturen gemakkelijk condensvorming ontstaat
en aftastproblemen optreden (al moet ik zeggen dat de Sony-spelers daarvan
weinig last hebben). Resumé Dit Philips-assortiment biedt goede kwaliteit in een degelijke jas en zal de serieuze muziekliefhebber zeker niet teleurstellen. In- en uitwendig is sprake van een zorgvuldige bouw die gericht is op langdurige en probleemloze werking. Het mini-systeem FW 91 (incl. dcc-deck 91/450!) is zeker niet te duur, wanneer de prestaties in ogenschouw worden genomen. De sterk in prijs verlaagde DCC 900 krijgt van mij in het digitale domein een dikke voldoende. Kortom, een prettige kennismaking met een paar echte raspaardjes uit de Philips-stal.
|