Actueel Marco Riaskoff en de serie Meesterpianisten: het einde van een tijdperk
© Aart van der Wal, september 2020
|
||||
Het Amsterdamse Concertgebouw kwam onlangs met een droevige mededeling: de zo bekende serie Meesterpianisten bestaat met ingang van het nieuwe seizoen 2020-2021 niet meer. Volgens de organisator Marco Riaskoff ter ziele gegaan als gevolg van de door de overheid genomen maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Het rechtstreekse gevolg laat zich raden: te weinig bezoekers in de Grote Zaal en daardoor te weinig verkochte tickets. Je zou dan denken: concentreer je dan als concertorganisatie op het seizoen 2021-2022, want we kunnen het er denk ik wel over eens zijn dat er zeker in ons land geen beroemder of prestigieuzer pianoserie bestaat dan deze. Maar nee, het is echt afgelopen. Wie al kaartjes heeft gekocht wordt door Het Concertgebouw nader geïnformeerd over de afwikkeling. Er zijn al enige reacties binnengekomen van een aantal coryfeeën. Ze liegen er niet om: Alfred Brendel Daniel Barenboim Alexander Gavrylyuk Lucas en Arthur Jussen Het zijn er slechts vijf van de toppianisten die in de afgelopen 33 jaar in de serie hun opwachting heeft gemaakt:
Tja, als Riaskoff de hoofdprijs in de Staatsloterij had gewonnen, dan zou alles er heel anders uitzien, dan waren alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Er schuilt meer achter die coronacorridor, zo viel uit een reportage in NRC Handelsblad te lezen. De inmiddels 73-jarige Riaskoff kijkt tegen een schuldenberg van naar zeggen 'enige tonnen' aan. Schuldeisers zitten hem op de hielen, terwijl hij meerdere pianisten die in zijn serie zijn opgetreden nog niet heeft kunnen betalen. Enige van hen zijn daarover not amused.
Er waren al schulden vóór de coronacrisis, er had eerder naar passende maatregelen moeten worden gezocht, maar het kwam er niet van. En misschien had Riaskoff een aantal jaren geleden een wijze raad moeten opvolgen: de overstap van eenmansfirma (met persoonlijke aansprakelijkheid voor de schulden) naar heuse besloten vennootschap die hem als rechtsfiguur had ontdaan van wat nu als het zwaard van Damokles boven zijn hoofd hangt: het persoonlijk faillissement. Maar hopelijk tonen de crediteuren zich alsnog mild genoeg om hem dat te besparen. Er zijn weliswaar overnamegesprekken geweest, maar die zijn op niets uitgelopen. Goodwill (die overigens ook kan bestaan uit slechts de overname van de schulden), een belangrijk onderhandelingsonderwerp in dit soort gesprekken, zal moeilijk hebben gelegen omdat Het Concertgebouw, waar zich het evenement al sinds jaar en dag afspeelt, niet hoeft in te stemmen met welke nieuwe overeenkomst ook, terwijl de overnemende partij die zekerheid natuurlijk wel graag wil hebben. Maar misschien kan er voor de muziekliefhebber en voor de pianisten alsnog een alternatief worden gevonden: voortzetting van de serie onder een ander, uiteraard goed bij kas zittend impresariaat of door Het Concertgebouw zelf. Een kwestie van passen en meten wellicht, maar het is het alleszins waard. Hoe komt het toch dat Riaskoff de bui niet tijdig heeft zien hangen? Of dat hij de problemen heeft onderschat? Weliswaar liepen de bezoekersaantallen de laatste tijd terug, maar dat betekent nog niet dat de inkomsten een probleem waren. Bovendien steunde de serie op de ruimhartige bijdrage van een tiental sponsors die 30.000 euro per concert bijdroegen. Toen ook dat aantal begon af te kalven ging het met de serie en daarmee ook met de in de loop der tijd opgebouwde financiële reserves volgens Riaskoff wel snel bergafwaarts. Daar sta je dan als organisator, die de ene na de andere rekening ziet binnenkomen, van zaalhuur tot promotie, van kantoor- en vervoerskosten tot honoraria en natuurlijk die van de soms tot diep in de nacht doorwerkende pianostemmer Michel Brandjes niet te vergeten. Volgens Riaskoff had hij het tot voor kort nog net kunnen redden, maar de coronacrisis duwde het luxe paradepaard uiteindelijk meedogenloos over de rand. Hij hoopt op schuldsanering, weliswaar minder erg dan een regelrecht faillissement, maar wel een lange periode van bijna letterlijk op-een-houtje-bijten. Het betekent in de schuldsaneringspraktijk weinig anders dan proberen rond te komen met een minimaal inkomen, daarin 'begeleid' door een door de rechtbank aangestelde bewindvoerder. Dus evenmin iets om echt naar uit te kijken. Het contrast met de fluwelen luister van die geweldige serie in het Amsterdamse Concertgebouw kan werkelijk niet groter zijn. Samen met de koningin op de foto en dan dit roemloze einde. De illustere pianoserie werd georganiseerd door Riaskoff Concert Management. Daarnaast bestiert Riaskoff een impresariaat dat onderdak biedt aan achttien musici, maar ook deze activiteit (waarvoor commissie wordt geïnd) staat door de coronacrisis noodgedwongen op een laag pitje. Kortom, de toekomst ziet er voor Riaskoff cum suis bepaald niet rooskleurig uit. index |
||||