Actueel Een digitale goudmijn: het Louis Andriessen Platform
© Aart van der Wal, juni 2024
|
||||||
Een belangrijke gebeurtenis heeft zich, wonder boven wonder, in ons land aangediend: de opzet van een heus digitaal archief van een van de belangrijkste Nederlandse componisten: het Louis Andriessen Platform, toegespitst op diens levensloop, het volledige beeld- en geluidsmateriaal , de complete werkenlijst en wat er ongetwijfeld nog verder in het verschiet ligt. Een enorm project waar velen bij betrokken zijn of wellicht nog worden. Van grote betekenis
Laatste werk Goede Maten Het Platform Andriessen heeft als componist én docent een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de vaderlandse ensemblecultuur die ook ver buiten de eigen landsgrenzen bekendheid heeft gekregen. Dat is een van de redenen dat het Platform ook samenwerking zocht met de Stichting Misha Mengelberg en New Music Now en diens initiatiefnemer, het Nieuw Genootschap van Nederlandse Componisten (Nieuw Geneco), waar ruim 300 in Nederland wonende en werkende componisten bij zijn aangesloten. Metadata Dit proces ging van start met de samenstelling van een complete werkenlijst, wat nauwelijks hindernissen opleverde dankzij Andriessen zelf, die al zijn composities zoveel mogelijk had bijgehouden in een groot kasboek uit de jaren vijftig. Verdere bronnen waren de Theater Encyclopedie en de Stichting Omroep Muziek, wat de namen, rollen en verdere relevante gegevens opleverde van al diegenen die ooit betrokken waren geweest bij concerten, theatervoorstellingen en opnamen, variërend van opdrachtgevers en uitvoerenden tot complete productieteams. Maar ook de vele premières konden op die manier in kaart worden gebracht, dit alles leidend tot een stortvloed aan metadata. I in Archive - Identiteit en erfenis Dat geldt voor het Louis Andriessen Platform en voor zoveel andere instellingen: het op efficiënte en toegankelijke wijze samenbrengen van een van nature uiterst hybride aanbod van artistieke uitingen. Erfgoed dat kan blijven gedijen dankzij digitale vastlegging en opslag, maar ook – zoals het omschreven wordt – ‘het documenteren van de samenwerkingsprocessen in alle fases. Dit gaat van artistieke keuzes en creatie tot productie, uitvoering, marketing en media-aandacht en publieksrespons'. Dankzij dit rijke erfgoed kunnen nieuwe verhalen worden verteld over maker, gezelschap of context en aldus een breed publiek worden betrokken bij geschiedenis en werkwijze. Om die identiteit het juiste profiel mee te geven kan de volgende indeling op dit gebied wonderen verrichten:
Het was deze indeling die voor het Louis Andriessen Platform primair in aanmerking kwam. Mirjam Zegers, coördinator van Curatorial Practices in Music bij ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Zwolle, tevens als curator en projectleidster verbonden aan het Louis Andriessen Platform, maar ook decennialang de persoonlijk assistente van de componist: ‘De driedeling maakt het eenvoudiger om inzicht te krijgen in de vele aspecten van iemands identiteit, in dit geval van Louis Andriessen. Nu we voor hem een platform willen ontwikkelen, is het essentieel dat we belangrijke bouwstenen op een rij zetten. Daar is dit model zeer geschikt voor. Vervolgens kun je bewuste keuzes gaan maken om specifieke onderdelen uit te werken. Ik heb een categorie ‘users' toegevoegd, omdat we ook de doelgroepen goed in kaart willen brengen.'
Omeka S 'Open source' impliceert ook 'linked open data', het verbinden van podiumkunstcollecties en -archieven en waarvan iedereen gebruik kan maken. Het betreft de digitale methode voor het publiceren van gestructureerde gegevens, en wel zodanig dat deze beschikbaar kunnen worden gemaakt op het internet. Een generiek model dat niet alleen zijn diensten kan bewijzen ten behoeve van het Louis Andriessen Platform, maar ook kan dienen voor producties van andere kunstenaars. RDA RDA is een catalogiseringstandaard die voor bibliografische data veel wordt gebruik, maar ook goed toepasbaar is voor muziek en goed te vertalen is naar beschrijvende metadatastandaarden. Er zijn vele vrij eenvoudige manieren om snel een website op te tuigen om er aan de (eerst) gedigitaliseerde archieven van Louis Andriessen plaats te bieden, maar geen enkele deskundige vindt dit een duurzame methode. Bovendien is er dan geen enkele aansluiting bij of koppeling met andere bronnen of data. Zonder een deugdelijk collectiebeheersysteem en een metadatastandaard is het slechts behelpen en dat wil niemand. Manuscripten en bladmuziek Maar ook in ons land wordt zo het een en ander van het werk van Louis Andriessen bewaard, door onder andere de Stichting Omroep Muziek, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, de muziekuitgeverij van Donemus en het Nederlands Muziekinstituut. Het erfgoed van Louis Andriessen is uitermate divers, bestaande uit enorme stapels materiaal, waaronder een grote verzameling (deels door hem geannoteerde) boeken en geschriften, in bovendien een breed scala aan onderwerpen. Her zijn de 'open source' gereedschappen en 'linked open data' die het toegankelijk als duurzaam digitaal erfgoed, terwijl het niet in de laatste plaats een bijna tastbaar eerbetoon is aan de componist en schrijver Louis Andriessen, en aldus een bron van inspiratie voor de huidige en toekomstige generaties. Hier wordt dat op een heldere manier nog eens uitgelegd.
Work in progress Het is een trend: het werk van componisten voor een groot publiek ontsluiten. Op het internet zijn er voorbeelden te over van. Daar kan het Platform zich nu en niet zonder enige trots bij aansluiten of, afhankelijk van het desbetreffende domein, mee verbinden. Op het Platform is intussen al het nodige te zien, zoals hieronder blijkt: LOUISWERKOVER ONSHet is méér dan een mooi begin, maar er zal in de loop der tijd nog het nodige bijkomen. Work in progress dus. Work dat zich ook uitstekend leent om leven en werken van andere Nederlandse componisten op vergelijkbare wijze publiekelijk toegankelijk te maken. Natuurlijk, over een aantal van hen zijn biografieën verschenen of zullen die nog verschijnen, maar het internet heeft, zoals uit het voorgaande blijkt, veel meer te bieden dan dat. Ook dit is om zeker naar uit te kijken! index |
||||||